Atchin
"Atchin, new amusing conquest game" is a game from the Netherlands published in 1874. The name Atchin refers to Aceh, a province in northern Sumatra (in Indonesia). The goal of the game is to protect or conquer the Kraton, the Sultan's palace.
The next rules are my interpretation of the ruleset written in the board (nb: I don't speak Dutch):
- The ten black pieces, the Indonesians, are placed in the red circles with a black dot. The nine blue pieces, the Dutch, are placed in the outer semicircle also marked with black dots.
- Black moves first. Black pieces move to an empty adjacent space over the red lines, while Blue pieces do the same but only across the black lines.
- If any piece (black or blue) lands on a Fort (Benting) it may capture an adjacent enemy piece by jumping (Checkers-like) over it (black pieces over the red lines, blue pieces over the black lines).
- Black pieces can capture pieces on a Village (Kampong) by jumping over them along the red lines. This rule also applies to the red circles with white dots.
- Black wins by occupying all nine spaces in the inner circle around the Kraton. Blue wins by moving one piece from the inner circle to the interior of the Kraton.
There was a war launched by the Dutch at Aceh in 1873, the First Aceh Expedition, which probably was the event that gave the theme to this wargame.
The rules in Dutch (sorry for any typo):
VERKLARING VAN HET NIEUW VERMAKELIJK VEROVERING-SPEL.
Men bepaalt den prijs voor den inzet en stelt de schijven als volgt: De zwarte of Aschineezen aan weêrszijde der pot of Kraton op de roode cirkels, welke met een zwarte stip zijn geteekend, de blauwe of Nederlanders op de onderste halve cirkel waar de cirkeltjes met een zwarte stip zijn aangeduid. De zwarte speelt het eerst en zorgt dat hij het halfrond om de pot of Kraton bezet krijgt, en mag daarom in alle richtingen zetten, terwijl de blauwe alleen de zwarte lijnen volgen moet. Wanneer de blauwe of zwarte op een Benting of Fort staat. moet hij de nevenstaande van zijn tegenpartij slaan: doch de zwarte alleen in de richting der roode lijnen en de blauwe in de richting der zwarte lijnen*. Terwijl allen de zwarte naast een Kampong of Dorp staande, daarover heen mag springen in de richting der roode lijnen, doch alleen wanneer zij onbezet zijn; dit geldt ook voor de vijf roode cirkels met witte stip in het bovenste halfrond. Wanneer er slechts één blauwe in den pot of Kraton komt, dan heeft hij het spel gewonnen. Terwijl dezen het verloren heeft, als de zwarten de negen punten om den Kraton voor de toegang der blaauwen hebben afgesloten.
* Het slaan geschiedt even als bij het damspel.
No comments:
Post a Comment